Male C. Pig a.k.a. Svinopolist (piggymouse) wrote,
Male C. Pig a.k.a. Svinopolist
piggymouse

[humanity,personal] Рифмуем Грэма

После публикации грызуновского перевода грэмовского эсце этот во всех отношениях замечательный текст породил вокруг волну нёрдовской самоидентификации. Текст сильный, конечно, что и говорить. И далеко не только про нёрдов, что приятно.

Так вот, после перечитывания [igors, thanks for quick notice] грэмовский текст у меня в голове устойчиво рифмуется с последним злопыхательством Рида на тему всеобщего образования, а особенно с реакцией Винарского на это злопыхательство.

Fred Reed: It is well documented that the schools teach little. <…> A lot, I think, springs from trying to teach people what they don't want to know. Why waste their time and the public monies?

Ilya Vinarsky: Fred Reed speaks against compulsory education. In this case, child labor laws should also be repealed.

Уж тогда мы заживём!

Paul Graham 1: Teenage kids used to have a more active role in society. In preindustrial times, they were all apprentices of one sort or another, whether in shops or on farms or even on warships. They weren't left to create their own societies. They were junior members of adult societies.

<…>

Now adults have no immediate use for teenagers. They would be in the way in an office. So they drop them off at school on their way to work, much as they might drop the dog off at a kennel if they were going away for the weekend.

Paul Graham 2: Teenagers now are useless, except as cheap labor in industries like fast food, which evolved to exploit precisely this fact. In almost any other kind of work, they'd be a net loss. But they're also too young to be left unsupervised. Someone has to watch over them, and the most efficient way to do this is to collect them together in one place. Then a few adults can watch all of them.

If you stop there, what you're describing is literally a prison, albeit a part-time one. The problem is, many schools practically do stop there. The stated purpose of schools is to educate the kids. But there is no external pressure to do this well. And so most schools do such a bad job of teaching that the kids don't really take it seriously — not even the smart kids [hello, screamager!].

Из всего этого действительно вырисовывается какой-то интересный синтез, причём у меня есть ощущение, что Винарский своим упоминанием child labor laws к этому синтезу подошёл очень близко. Грэм весьма точно диагностировал проблему, причём сделал достаточно ясный намёк на то, что проблема эта больше, нежели плохое самочувствие нёрдов  вернее, что плохое самочувствие нёрдов есть симптом некоторой большей проблемы. Предложить решение проблемы Грэм не пытается. А жаль. У меня есть ощущение, что поставленная проблема школ даже больше, чем просто проблема образования и при выборе того или иного пути её решения результатом могли бы быть серьёзные и нетривиальные сдвиги в устройстве общества. Who knows, anyway…

P.S. Вспомнился ещё один объект рифмовки и кусочек паззла — заключительная глава "The Bell Curve", где Herrnstein & Murray пытаются придумать, как должно измениться общество, чтобы люди из различных частей пресловутой гауссианы могли бы найти в нём своё естественное место. Надо будет перечитать.

Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 9 comments